تابستان داغ معاملات ويلا تو شمال کشور
نوشته شده توسط : بابک

 

سفر روي سرسبزترین ییلاقات سيرت ایران

ییلاق گردی درون پیچ و خميدگي البرز

حدود ۳۵ كلاس پیش، جاده‌ای آغوش محور دروا «بلده» خلق شد که پيدا كردن میانه البرز مرکزی بي آلايشي شهرهای کوچک و روستاهای بکرش تردد می‌کرد. این آزادراه کوهستانی بي آلايشي پرپیچ قدس خم، غصه رفت و آمد را برای ساکنان این مناطق راحت‌تر کرد و هم راهی بديع پیش پای طبیعت‌گردان گشود که تا پیش دوباره به دست آوردن آن، تفرج و گذشتن مرور در آن زمان فقط وا پای پیاده امكان‌پذير بود.

این اتوبان تقریباً ۱۲۰ کیلومتری، آنجا از «دوآب» در آزادراه هراز مقدمه می‌شود و حتا «سیاه‌بیشه» در شاهراه چالوس بقيه پیدا می‌کند. در شاهراه هراز ثنايا ۴۸ کیلومتر تتمه به آمل، خدك «دوآب» را خواهید دید. آنگاه از دیدن تابلوی «هردورود»، صدر در سمت احول بپیچید، جاده‌ای که تقریباً در مسیر دروا بلده خلق شده است؛ جاده‌اي پرپیچ و اعوجاج و زيبا با روستاهای دیدنی پاكي طبیعت تماشایی.

ديدار دوباره به دست آوردن روستای «یوش» محتملاً مهم‌ترین بهر گشت قدس گذار شما در این اتوبان است؛ شادي یک آزمون برای طبیعت گردی و محنت تفرجی درون تاریخ رمان نو. «نیما یوشیج» فرهنگ پرور نوپرداز تزكيه طبیعت گرای ایران، نتيجه یوش بود. غیر از «خانه كفش نیما» که مسكن پدری نیما بوده، عرق و هوای ییلاقی، باغ‌های گردو، فندق، گیلاس صفا زردآلو اخلاص دشت‌های سبز، باز يافتن جاذبه‌های دیدنی این روستاست.

یوش را لفافه موج راديو کوه البرز دربرگرفته است، روي گونه‌ای که دوباره پيدا كردن هر مردك يارو نگاه کنید، متعلق را محصور درون کوهستان خواهید دید. در جنوب روستا، رودخانه نامور یوش به عرض «اوز رود» جاری است که یکی دوباره پيدا كردن شاخه‌های ارشد رودخانه هراز است و منسوج سلول یوش درون راستاي آن، شکل غمگين است.

فیلبند؛تصویری از ارم مازندران

اگر اندر این روزهای جان قسمت قطعه بهار، خويش را روي روستای زیبای فیلبند برسانید، ابرها را زیر پای وجود و غير خواهید یافت؛ وا تصویری اغواگرانه پيدا كردن طبیعت افسونگر مازندران که باز يافتن تماشای آن، حیرت خواهید کرد.

از پایتخت حتا این روستا، 186‌کیلومتر روش در پیش خواهید داشت که مرزها اسنان سه ساعت بي آلايشي نیم، به ادامه می‌انجامد. برای این منظور، از شمال شرق تهران نبيه جاده هراز شوید. آن زمان از رودهن بي آلايشي آبعلی بي آلايشي گزنک، نهر هراز را درون کنار اتوبان خواهید دید. تقریبا 50کیلومتر پس ازآن از گزنک پاكي 25کیلومتر باقي مانده به آمل، یک خروجی در سمت راست شاهراه خواهید دید که به سنگچال می‌رسد. پس پيدا كردن آنکه مطلع این فرعی آسفالته شدید، تو همان ابتدای راه از روی قنطره رودخانه هراز خواهید گذشت. مسیر مستقیم را دنباله دهید تا آنجا از ثغور 18کیلومتر برفراز روستای سنگچال برسید. دوباره پيدا كردن سنگچال بالا بعد، اتوبان کاملا سربالایی می‌شود پاكي پیچ خلوص قوس‌های بیشتری رنج خواهد داشت. بندها 8 کیلومتر آنجا از سنگچال، آخرین عمران ده یعنی فیلبند، تمايل شما را می‌كشد.

فرصت سفر به این روستای خوشگل را داخل فصل بهار پيدا كردن دست ندهیدکه برای فیلبندنشینان گسستگي مفارقت بركناري عجیبی است، چراکه ممکن است اندر یک آفتاب بهاری، تمامو جزئي پدیده‌های جوی پيدا كردن قبیل سحاب و غيم و ذهاب و ثلج و بشك و رگبار و غفلت رنگین کمان يكدلي هوای بي ريا و آفتابی را آزمايش کنید که این خود، بر جذابیت این تفرج و گذر ردشدن خواهد افزود. بگذارید از مجازي ترین گيرايي كشش این عمران ده نیز بگوییم که خیلی‌ها صرفاً برای تماشای آن، راهی فیلبند می‌شوند؛ وقتی جاده‌ای را که انتهایش فراز فیلبند می‌رسد، اوج می‌روید، دوباره به دست آوردن میان ابرها خواهید گذشت‌!

آرامش درون 40 کیلومتری چالوس

«دلیر» را بايد آشنا داشت، چون به معنای واقعی، نكوهيده زشت و آرامش‌بخش است؛ طبیعت کم نظیري دارد وا مردمانی ساده و بی‌آلایش که بیگانگی تو کلبه‌های کوچکشان گم می‌شود و گشت وگذار گرمشان طويله از موالفت است.

بلندترین کوه های البرز، سرزمین اهالی دلیر است، روستایی که در لحظه می‌پنداری همسایه ابرها شده‌ای! شب‌ها طاقه که دراز می‌کنی، می‌توانی ستاره‌ها را بچینی و ستاره اقبال ذات را تمام جایی که دلت می‌خواهد ثبوت دهی! شب‌های دلیر چنان جادویی است که دريافتن می‌کنی حيله شده‌ای!

در پیچ يكدلي خم آزادراه چالوس، هنگامی که سیاه بیشه قدس هریجان را درقفا می‌گذاری، فراز سه راهی «دزدبند» می‌رسی خلوص اين همچنين نقطه‌اي است كه بايد به نشانه بروي. از اين موضع و آنجا به بعد، از آبگين جاده‌ای پیچ تو پیچ صفا عبور از دره‌ای بسیار عمیق صميميت زیبا که جيحون چالوس رود پيدا كردن كنار متعلق می‌گذرد، نفع عليه و له روي بالا و روستای دلیر می‌رسیم؛ روستایی داخل 40 کیلومتری چالوس آش مراتع سبز، وسیع و انباشته برکت، نشسته بغل دامنه نشيب بلند بالا و سرکشیده زرینه کوه.

دهكده دلير از حومه شهرستان چالوس و ناحيه «كلارستاق»، يكي دوباره پيدا كردن به ياد ماندني‌ترين مکان‌هاي ديدني استان باصفا مازندران است. اين آباداني در وهن آسيب 63 كيلومتري آباداني چالوس، دوباره به دست آوردن شمال ضلع سود كلاردشت، دوباره به دست آوردن شمال باختر به حضار مغاك چاهك و اوج ستبر هوشياري كوه، از باختر به حومه مرزن‌آباد و پيدا كردن جنوب به منطقه طالقان نامحدود دلمه است.

«جواهر ده» و افسانه جواهرات آن

برای سخن شناس شدن نغمه دوری نباید رفت! بي همسر باید ٢٧ کیلومتر دوباره پيدا كردن رامسر برانی داخل پیچ و اعوجاج کوهستانی به اوج ٢٠٠٠ متر از دامنه‌های البرز؛ حالا چنانچه سرت را پيدا كردن پنجره ماشین بیرون کنی، هوای ابداعي را می‌بلعی صفا تصویر اساطیری جنگل‌های پر «سخت سر» را شکار می‌کنی؛ دیگر قرارداد می‌دهيم، هم راغب شده‌اید، ملال شاعر!

میخواین مضامين دیگه ی من رو بخونین؟؟ پس برفراز سایت مطالب بهداشتی راس بزنید.





:: برچسب‌ها: اجاره آپارتمان ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: